Krona eller klave!

Konstigt hur saker och ting vänder fort, hur man än bär sig åt så blir fel. Fast fel och fel man förlorar något och vinner något annat, ibland så är vinsten bättre än förlusten och tvärtom. Ibland så gör plåstret mer ont än själva såret också, konstigt eller hur?
Krona eller klave, ödet eller slumpen? Vi kanske är marionetter, vi kanske styrs utav någon annan kraft eller väsen. Eller så är vi så beslutna, så upptagna av att själva leva och överleva så att vi själva blir styrda utav alla andra. Vår omgivning är säkert en oerhört mäktig kraft som vi inte alltid rår på, som vi inte kan förändra.
Vill vi det då? Vill vi förändra oss eller det sätt vi väljer att leva på? Inte alltid tror jag, det kan vara så många situationer i ens vardag som man helt enkelt inte klarar utav att förändra. Så kan det vara och så måste det få vara, man måste inte alltid förändra något för att få något. Ibland så är det helt enkelt inte menat, tyvärr!
Krona eller klave? Spelet är igång, det har alltid funnits där man väljer enbart själv när man väljer att vara med.

Halvvägs till sjön

Där skogen har en glänta

Har jag min längtan

Har jag min vän

När jag sitter där ensam

Kan gott döden vänta

Men när natten kommer

Tar jag mig dit igen

 

När ångesten pulserar

Hör jag lockropssånger

Då tar jag mig dit

Med raska kliv

Halvvägs dit

Ångrar jag mig många gånger

Men det finns inte mycket

Att förändra i mitt liv

 

Halvvägs i livet

Utan timglaset i min hand

Går månen upp

Som en svävande brand

Svarta och stilla

Står skuggorna på rad

Det är så tyst ikväll

I mitt sagoland

Enkelhetens dilemma är just att den är enkel, så pass enkel att jag inte alltid ser det, inte för att jag har klarsynta ögon att se med. Men varför är det just det enkla som är så svår att se, så svårt att leva upp till? Jag har nog aldrig ägt ett par klarsynta brillor, men visst skulle jag vilja ha ett par i min ägo. Det känns som att så mycket skulle gå så mycket lättare då, så många situationer som skulle kunna undvikas. Fast när man väl ser på det, så ska inte enkelheten vara så enkel heller, då skulle ju inte enkelheten uppskattas heller.

Jag sitter med en mage som gör sig påmind om att vi är ovänner, kraftiga ovänner! Jag sitter med tankar som rör om allt till en jävla soppa, mitt i detta kaos så inser jag att jag är inte ensam! I min situation är jag inte ensam, i min vardag är jag inte ensam, jag har mina vänner och jag har dem som jag håller kär. De är inte så många, mitt hjärta är inte så stort men de som finns där inne ska känna sig ombonade. De ska känna sig omtyckta och älskade, för vilka de är och för vad de betyder för mig.

Krona eller klave? Min mage säger ta kronan Mattias, då har du råd med taxin till sjukan! Men eftersom jag aldrig vinner något, så tar jag klave!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback